Simone Weilová: Imaginácia vypĺňajúca prázdno

Imaginácia je nepretržite zamestnaná vypĺňaním trhlín, cez ktoré by mohla prenikať milosť.

Každé prázdno (neprijaté) vytvára nenávisť, zlosť, zatrpknutosť, nevraživosť. Zlo, ktoré prajeme tým, ktorých nenávidíme, a ktorých si predstavujeme, nastoľuje rovnováhu.

Bojovníci zo Španielskeho Testamentu, ktorí si predstavovali víťazstvá, aby zniesli smrť: príklad imaginácie, vypĺňajúcej prázdno. Aj keď víťazstvom nič nezískame, znášame umieranie vďaka tomu, čo vedie k triumfu, nie vďaka tomu, čo smeruje k porážke. V prípade niečoho úplne zbaveného moci by to bolo niečím nadľudským (Kristovi učeníci). Myšlienka na smrť potrebuje protiváhu a táto protiváha – s výnimkou milosti – môže byť jedine lžou.

Imaginácia, výplň prázdna, je vo svojej podstate klamom. Odstraňuje z vecí tretí rozmer, pretože jedine skutočné predmety majú tri rozmery. Odstraňuje istú úroveň vzájomných vzťahov.

Pokúsiť sa definovať veci, ktoré, hoci sa reálne dejú, zostávajú imaginárne. Vojna. Zločiny. Pomsta. Veľké nešťastie.

Zločiny v Španielsku, ktoré boli skutočne spáchané a pritom pôsobili len ako skutky chvastúnstva.

Skutočnosť, ktorá nemá viac rozmerov než sen.

Čo sa týka zla, pri ňom podobne ako pri sne niet viacnásobného čítania.1) Preto aj tá jednoduchosť zločincov.

Zločin pôsobí ako sen na oboch stranách: na strane páchateľa i obete. Čo môže byť horšie než umrieť v nočnej more?

Kompenzácie. Marius sníval o budúcej odplate. Napoleon myslel na nasledujúcu generáciu. William II si želal šálku čaju. Jeho imaginácia nebola pripútaná k moci dostatočne silno na to, aby prekonala roky: smerovala k šálke čaju.

Uctievanie veľkolepých vecí v sedemnástom storočí (La Bruyère). Následok imaginácie vypĺňajúcej prázdno, následok, ktorý sa vytratil, pretože ho nahradili peniaze. Dva prízemné následky, peniaze tie prízemnejšie.

Nezávisle od podmienok, ak imaginácia prestane pôsobiť, zjaví sa prázdno (chudobní duchom).
Nezávisle od podmienok (no niekedy za cenu akého úpadku!) imaginácia dokáže vyplniť prázdno. Preto aj obyčajní ľudia môžu prejsť väzením, otroctvom či prostitúciou a podstúpiť akékoľvek utrpenie bez toho, aby sa očistili.

Musíme neustále pôsobiť proti práci, ktorú v nás imaginácia koná.

Ak prijmeme akékoľvek prázdno, aká rana osudu by nám mohla zabrániť milovať svet?

Máme istotu, že nech sa stane čokoľvek, svet je plný.


1) Čítanie je špecifický pojem vo Weilovej filozofii. (pozn. prekl.)

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s


%d blogerom sa páči toto: